חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מזונות המחמירים דלקת פרקים

מזונות המחמירים דלקת פרקים RA  – Rheumatoid arthritis

דלקת פרקים ראומטית הינה מחלה אוטואימונית, במילים אחרות – מחלה שבה הגוף הורס תאים של עצמו: דלקת פרקים (RA) היא מחלה רב מערכתית שפוגעת בעיקר במפרקי הגוף, וגורמת בהדרגה להריסתם ולעיוותם.

הגורמים למחלה לא ידועים בצורה מדויקת, אך ידועים גורמים גנטיים והשפעות סביבתיות שיכולות לגרום או להוביל להתפרצות המחלה.

לנשים יש שכיחות גדולה יותר למחלות אוטואימוניות.
לפי מחקרים, כנראה יש קשר לחוסר איזון הורמונלי. למשל:

  • גלולות נגד הריון + עישון סיגריות יכול להיות שילוב שיוביל אצל נשים מסוימות למחלה אוטואימונית.

ישנם מזונות מסוימים אשר יכולים להגביר את הדלקת או להחריף את התגובה החיסונית של הגוף. מניעה מצריכת מזונות אלה יכולה לסייע להפחתת דלקת ולהפחתת סימנים ותסמינים של דלקת פרקים.

  1. גלוטן

גלוטן הוא חלבון המצוי בעיקר בדגנים, ובני אדם צורכים ממנו יותר מדי בעיקר כחיטה. רגישות או חוסר יכולת לעכל גלוטן מוכרת כמחלת הצליאק, אך ישנם קבוצות נוספות שכדאי להם להימנע מגלוטן – ובמקרה שלנו – אנשים שסובלים מדלקת פרקים.

  1. חלב

מוצרי חלב גורמים לבעיות אצל אנשים שסובלים מאי סבילות ללקטוז – אנשים שלא מעכלים בצורה טובה את הסוכר הקיים בחלב. בנוסף לבעיות שיכול לגרום הלקטוז, מוצרי חלב מכילים קזאין שזהו חלבון החלב שגם אליו יש להרבה אנשים רגישות.

ישנה סברה האומרת שאצל אנשים עם דלקת פרקים ראומטית, חלבון הקזאין אינו נספג בצורה טובה במעיים ונתקע בדפנות, בהמשך התהליך מערכת חיסון מחסלת אותו ואותם נוגדנים שמחסלים אותו עלולים לתקוף בשלב מאוחר יותר את החלבון הטבעי של הגוף שנמצא בסחוסים ודומה בהרכבו לחלבון הקזאין. הביטוי של זה יכול להיות במפרקים שונים בגוף האדם.

  1. בשר ועוף

בשר אדום וגם עוף הינם מזונות המכילים ריכוז גבוה של חומצות מסוג אומגה 6, אשר ידוע שחומצות אלו מגבירים מצבי דלקת. מצד שני חומצות מסוג אומגה 3, ידועות כממפחיתות דלקת. לכן יהיה טוב להחליף בתפריט בשר ועוף במזונות עם שמנים טובים כמו למשל דג סלומון.

  1. ירקות סולניים

ירקות ממשפחת הסולניים: בעיקר חצילים, פלפל ירוק. ובמינון נמוך יותר פלפלים אחרים, תפו"א ועגבניות – עלולים להגביר את תגובת הגוף לדלקת. אין מחקרים גורפים המוכיחים את הטענה הזאת, אך אנשים רבים מרגישים הקלה והפחתה בכאב וחומרת דלקת אחריי שמורידים ירקות אלו מהתפריט.

  1. סוכרים

סוכר מזוקק, בעיקר סוכר לבן, סוכר חום, סירופ תירס ועוד מגבירים דלקתיות בגוף. אנשים שסובלים מדלקת פרקים ובכלל גם מי שלא – מומלץ להפחית ולהימנע ככל האפשר מהסוכר הלבן ודומיו. ממתיקים אחרים שלא יגבירו דלקת: סטיויה, נקטר אגבה, דבש.

סיבה נוספת שבגללה כדאי להפחית סוכרים היא מהסיבה הפשוטה שמזונות שמכילים סוכר יגבירו את כמות הסוכר בדם מה שיכול להגביר תהליכי דלקת בגוף.

בנימה אישית שלי: (למי שקורא ולא סובל מדלקת פרקים או מחלה שמערבת דלקת)

אני באופן אישי צורך את כל המזונות שציינתי. אני משתדל ושואף כמה שפחות ובטח שלא עושה מזה ענייו עם אכלתי:

גלוטן – למי שאין בעיה מסוימת (למשל דלקת פרקים, בעיות עיכול ועוד), אני לא חושב שהגלוטן* הוא באמת בעיה גדולה (במינון נמוך) ויותר מכך – אני מאמין שעדיף לאכול מזונות מלאים. דוגמא שיבולת שועל, אורז – שעדיף שיהיו מלאים ועם המעטפת שמכילה גלוטן.
* מהצד השני – הגלוטן הוא ממש סוג של דבק – בעיקר שמגיע בצורת קמח, לחמים, פסטות וכו' וממוצרים אלה אני מנסה לצרוך פחות ואם אני כבר צורך מזונות אלו, אז אעדיף שזה לא יהיה חיטה, אלא – כוסמין, שיפון ועוד.

חלב – אני לא בעד מזון תעשייתי, אך בכל זאת אוכל ממנו… יוגורטים אני אוכל בעיקר בקיץ – יוגורט טבעי (לא דיאטטי!) ללא תוספת פירות (אם מוסיפים אז עדיף להוסיף לבד) ועדיף לא חלב פרה – כבשים או עזים. גבינות אני לא אוכל הרבה, אבל אם אני כבר אוכל אז עדיף שיהיו שמנות (אחוז שומן גבוה) וטעימות (:

בשר ועוף – בבית אנחנו לא מכינים בכלל, אבל בכל זאת כמעט בכל יום שאני לא אוכל דג, אני אוכל בשר ועוף. הייתי שמח לאכול יותר קטניות במקום או לפחות לאכול רק בשר ועוף איכותי ולא תעשייתי, אבל בינתיים מציאות חיי מכתיבה חלק ממה שאני אוכל (אוכל מההורים, אוכל בחוץ)

  1. ירקות סולניים – אני משתדל לא לצרוך פלפל ירוק, חצילים אני משתדל לאכול רק כאלה טריים וביתיים (בתבשיל או בצלייה על האש עם טחינה) בקופסא עם ממרח חצילים אני לא אגע, אפילו לא קצת. חציל מטוגן פעם בחצי שנה בתוך סביח זה בסדר (:
    עגבניות – אוכל חופשי. (זה תמיד נראה לי מצער לא לאכול עגבניות…) תפו"א אוכל, אבל משתדל לא לאכול הרבה.
  2. סוכרים – עדיין חוטא… הרבה בגלל התעשייה שמכניסה אותו בכל מקום שאפשר. בקפה לפעמים שם פחות מרבע כפית. חוץ מזה לא מוסיף סוכר לשום דבר – בטח שלא לתה.

העצות הניתנות כאן חשובות מאוד לאנשים שסובלים מדלקת פרקים, וגם לכלל האוכלוסיה ואנשים שסובלים מדלקת או כאב. למשל דלקת או כאב כרוני בכתף כדאי ומומלץ להפחית במזונות שיכולים להגביר דלקת.

למעבר לכתבה על הקשר בין מזון ודלקת

למעבר למידע על כורכום שנמצא יעיל להפחתת דלקות

דילוג לתוכן