פרק 4
טעימה מעולם המיינדפולנס עם עמוס אבישר
בפרק זה אנו מארחים את עמוס אבישר מנכ"ל תוכנית בית ספר סגול.
בית ספר כמרחב של התפתחות ושגשוג באמצעות כלים וגישות של מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית, על בסיס ידע אקדמי מתחום חקר המוח.
עמוס אבישר ,מורה לשעבר ובוגר חותם. בעל MA בחינוך אלטרנטיבי. מומחה בפיתוח תוכניות חינוכיות מבוססות מיינדפולנס למורים ולתלמידים, משוחח איתנו בגובה העיניים ומסביר לנו מה זה מיינדפולנס ומדוע כדאי לתרגל.
מיינדפולנס, או מודעות קשובה, היא סוג של תשומת לב שאפשר לפתח על ידי אימון ותירגול. זו מודעות לא שיפוטית, שמופנית באופן עקבי למה שקורה כאן ועכשיו. באנגלית, Mindfulness, ובעברית לעתים “קשיבות”, “קשב” או פשוט “מיינדפולנס”.
מחקר לתרגול בסיסי במיינדפולנס באורך מספר שבועות מעיד על שיפורים שונים ברמת המוח והקוגניציה. האימון מוביל לשיפור בקשב וריכוז, ויסות וניהול עצמי, מגביר אמפתיה וחשיבה יצירתית, ומגביר מודעות עצמית. האימון כולל הפנייה שיטתית של מודעות לא ביקורתית למה שקורה בכל רגע, במיוחד לחושים, תחושות הגוף, מחשבות ורגשות. מיינדפולנס זו דרך חיים, מצב תודעתי שנוצר מתוך הפנייה של קשב לרגע הזה, באופן מכוון, מקבל, בלתי שיפוטי, חומל, רך, מקבל, מכיל וסקרן.
תרגול מיינדפולנס מגיע מהדהרמה הבודהיסטית. אבי השיטה של המיינדפולנס בעולם המערבי הינו ג'ון קבט- זין, אשר הכניס את נושא המיינדפולנס אל הזרם המרכזי של הרפואה והפסיכולוגיה בת ימינו לפי פרוטוקול MBSR ((Mindfulness Based Stress Reduction.
בתרגול מיינדפולנס יומיומי, פורמלי ואפורמלי אנחנו מרחיבים את התודעה וחיים חיים מלאים יותר. מודעות לרגע הזה, מקבלת ולא שיפוטית, עוזר לנו לחיות את חיינו ללא דפוסים אוטומטיים. התרגול מאפשר לנו לפתח איכויות מיטיבות כגון- חמלה, אמפתיה והקשבה ולחיות חיים משמעותיים יותר.
במטלות היומיום אנו יכולים לתרגל מיינדפולנס בצורה אפורמלית כאשר אנחנו מביאים את הקשב לגוף ולחושים תוך כדי שתיית קפה, צחצוח שיניים, סקס וכו'.
בתרגול פורמלי אנחנו יושבים במקום שקט ומתרגלים במשך זמן קצוב ושמים לב לדפוסים שעולים ולמחשבות שעולות ומחזירים כל פעם את הקשב לגוף ולחושים.
"אורחים" הם מצבים תודעתיים שמגיעים לבקר אותנו. הם גונבים את הקשב ולא מאפשרים לנו להיות ברגע הזה. אם אנחנו לא שמים לב ל"אורחים" או מנסים להיאבק בהם ונעשים שיפוטיים כלפיהם, רגש לא נעים יופיע ויגרור אחריו רגשות לא נעימים נוספים. כאשר מגיע "אורח" כדאי לנו לפגוש אותו, לחקור אותו, להיות סקרנים לגביו ולהבין שיש משהו שהוא רוצה ללמד אותנו. כך ה"אורח" לא מפריע לנו להתנהל בחיי היומיום. מצד אחד איננו מתנתקים ממנו ומצד שני לא מזדהים איתו ולא הופכים אותו לשלנו או לאני העצמי.
למשל "אורח" יכול גם לבוא בצורה של כאב. התגובה שלנו למציאות הזאת, היא מה שגורמת לנו לאי נחת ולסבל. הסבל שמגיע איננו הסבל מהתחושה הפיזית, אלא מההתנגדות שלנו לתחושה, מאי קבלה שלנו את המציאות.
עמוס אבישר מספר על השילוב בין חינוך לבין מיינדפולנס במסגרת תכנית בית ספר סגול, אשר מנסה להתמודד עם האתגר של טיפוח עמידות נפשית וכישורים חברתיים-רגשיים בקרב תלמידים ותלמידות וכלל קהילת בית הספר כחלק מתוכנית הלימודים.
מרכז סגול למוח ותודעה הוא מרכז לחקר המוח בבין תחומי בהרצליה. הקימה אותו דר' נאוה לויט בן נון. בנוסף היא הקימה את מכון מודע למיינדפולנס, מדע וחברה לפני 11 שנה שהמטרה שלו לפעול לטיפוח איכויות מוחיות המקדמות שינוי אישי וחברתי.
בפרק מרחיב תודעה איריס שפירא וגל דרורי מארחים את עמוס אבישר