חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"התובנות שאספתי בדרך" – פרק 40 גל מראיין את איריס

פרק 40

"התובנות שאספתי בדרך" – פרק 40 גל מראיין את איריס

בפרק מיוחד איריס שפירא משתפת בשפע של טיפים ועצות שכדאי לכם לשמוע וליישם כמה שיותר בחיים שלכם.

ממקרוביוטיקה, לרפואה סינית, פסיכולוגיה חיובית ומיינדפולנס איריס מדברת את דרכה ואת ניסיון חייה ובאנגלית זה נשמע יותר טוב I walk my talk.

שוחחנו ודיברנו על תובנות שאיריס אספה במהלך שנות עבודתה ולימודיה מאז ועד היום.

בימים אלו איריס לומדת לתואר שני באון ליין תואר שני במדעי האושר של דר' טל בן- שחר. זה תואר יחידי מסוגו בעולם מעניין ומעשיר בצורה מעמיקה וכל כך תורמת הן למסעה האישי והן לעבודה שלה עם אנשים.

ישנם כמה אבני דרך שהטביעו את חותמם והשפיעו לטובה על הרווחה הפיזית והנפשית שלי ואותם איריס משתפת באהבה בפרק שלפניכם.  ראשית מאז שאני ילדה אימי התעקשה על שתיית מים מרובים, אכילת פירות וירקות ושינה מספקת.

ג'ים לוהר וטוני שוורץ שני חוקרים וסופרים בתחום הפסיכולוגיה וספיציפית חוקרים לגבי ביצועים על סמך פסיכולוגית הספורט, מצאו כי מנכ"לים צריכים להתנהל כמו אתלטים מקצועיים, ז"א להתייחס גם לחלק שמהצוואר ומטה ולא רק מהצוואר ומעלה. אי אפשר רק להסתכל ולפתח את היכולת הקוגניטיבית אצל האדם ולהתעלם מהרווחה הפיזית, ולהסתכל רק על הרווחה המנטאלית/ הקוגניטיבית לשם ביצועים גבוהים..

הם שירטטו את פירמידת הביצועים הגבוהים-

הבסיס לביצועים גבוהים הוא חיזוק ושיפור היכולת הפיזית. היכולת הפיזית באנגלית capacity Physical פירוש נוסף הוא תכולה.

הגוף שלנו הוא הבסיס לאנרגיה. אז גם אם זה לא קרה אצלכם מהילדות זה אף פעם לא מאוחר מידי. כאשר מחזקים את היכולת הפיזית זה גם משפיע על יכולת שיקום מנטאלית ורגשית. לימים למדתי תזונה מקרוביוטית, תזונה מערבית, תזונה סינית, הייתי צמחונית כמה שנים. מתוך כל זה למדתי לדייק את התזונה שמתאימה לי אישית. כמו רפואה מותאמת אישית, אנחנו צריכים להתאים לעצמינו את התזונה וזה מאמץ לא קטן, אבל ההשקעה היא לכל החיים. מאז ילדותי ועד היום אני מקפידה על אוכל מזין, ארוחות מסודרות ואכילה מודעת. מה זה אומר? אם מתחשק לי משהו מתוק זה במינון קטן פעם ביום לפעמים זה קובייה או שתיים של שוקולד מריר, לפעמים 2 עוגיות שאני אופה מקמח כוסמין ופעם בשבוע יכול להיות איזו חתיכת עוגה. אני לא אוכלת ארוחות בלילות ואם אני רעבה בלילה כי אני לומדת או עובדת מול המחשב אז אני אוכלת אגוזים למיניהם. קפה פעם ביום לרוב בשעות הבוקר המאוחרות. אני מקפידה על שינה מספקת – בין 7-8 שעות שינה.

בסרטון TED של Matthew Walker- להמשך צפייה לחצו כאן.

תוכלו לשמוע הרבה עובדות חשובות על שינה ויותר מדוייק על חוסר שינה מתוך מחקרים שהוא ביצע. אחד הנתונים שהוא הביא היו ממש מפתיעים:

הוא מספר שמתוך מחקר שנעשה ב 70 מדינות בקרב 1.6 ביליון אנשים הם מצאו שבאביב כאשר אנחנו מזיזים את השעה קדימה ומפסידים שעת שינהמצאו שישנה עלייה של 24% בהתקפי לב ותאונות דרכים. לעומת זאת בסתיו כשמרוויחים שעה יש ירידה של 21%.

בנוסף מתוך מחקרים הראו שכאשר אנו לא ישנים מספיק התאים שנקראים Natural Killer Cells כשמם כן הם, הם הורגים תאים סרטניים. ישנה ירידה של 70% בפעילות של תאים אלו כאשר ישנים 4 שעות בלילה. בקיצור ככל שקצרה השינה בלילה ככה קצרים חיינו.

דבר נוסף הוא הפעילות הפיזית כאשר האידיאל לשימור וחיזוק היכולת הפיזית זה לדעת לקחת את הזמנים הקצרים למנוחה מה שנקרה recovery time זה יכול להיות בתנומה קצרה אחה"צ אם מתאפשר, או יציאה לארוחת צהריים עם חבר.ה לעבודה, 10 נשימות עמוקות כמה פעמים ביום. נשיפה מפעילה את ה Parasympathetic NS ושאיפה מפעילה את ה Sypmathetic NS ולכן אני ממליצה למטופליי בעשר נשימות עמוקות להקפיד שהנשיפה תהייה יותר ארוכה מהשאיפה. כל שעה- שעה וחצי לקפוץ או לרוץ במקום בין 30-60 שניות ועוד דברים שעושים לכם טוב ומרגיעים.

השלב הבא בפרמידת הביצועים הגבוהים מעל יכולת פיזית היא פיתוח היכולת הרגשית

רגשות חיוביים מעלים את רמת האנרגיה אשר משפיע ישירות על הביצועים. רגשות שליליים מרוקנים אנרגייה מהגוף ומעלים את רמת הרעילות בגוף אשר משפיעה על קצב הלב, מתח בשרירים ועוד בעיות פיזיות ורגשיות.

ברפואה הסינית וגם במיינדפולנס מתעסקים בתחושות גוף ורגשות, מעלים את המודעות.  כאשר רגש עולה למודעות דרך מחשבה יש שיטה מסויימת שעוזרת לשמוטת ראשי התיבות הם RAIN

RAIN – Recognize, Allow, Inquire, Non identification (להכיר ברגש, לתת לו להיות נוכח, לחקור היכן בגוף אנחנו מרגישים את הרגש ולא להזדהות עם סיפור שגרם לרגש, ולקבל את העובדה שגם זה יחלוף). למדתי שנה מיינדפולנס להנחיית ילדים ובני נוער בבית ספר שנקרא שפת הקשב של שימי לוי. החוויה הייתה מאוד מיוחדת, מעמיקה ותורמת. המסע היה אישי בראש ובראשונה. בלימודים למדנו שבזמן מדיטציה כאשר ישנן מחשבות שלא מרפות, דביקות, זה בד"כ בגלל שאנחנו מנסים להדחיק אותן וגם לא מקשרים אותן לרגש. זה גם מביא אותי לשיחה שהייתה לי עם חברה לא מזמן לגבי מדיטציה. היא אמרה שהיא לא עושה מדיטציה בגלל שהיא לא יכולה להפסיק את המחשבות. זו לא הכוונה במדיטציה. מחשבות תמיד יופיעו במהלך מדיטציה. אני מאמינה שגם נזיר בודהיסטי בזמן מדיטציה מידי פעם קופצת לו מחשבה בתרגול. הוא לעומתי ולעומת רבים כמוני יכול במהרה להחזיר את הקשב לתרגול. העניין הוא לזהות מחשבה, לקשר לרגש ואז לשמוט ולהחזיר את הקשב לנשימה. מבחינה רגשית כדאי לבצע נשימות עמוקות, לנסות לדבר בקול רך ולאט יותר, למסגר מחדש את התגובות בשימוש שפה יותר חיובית, להאזין למוזיקה (ספורטאים מאזינים למוזיקה כשהם מתאמנים), שמירה על שפת גוף המשדרת חיוביות פנימה והחוצה גם אם זה מאולץ כמו בשיטה מתחום הפסיכולוגיה הנקראת As If ליצור את המראה מבחוץ שאנחנו רוצים להרגיש בפנים. יחסים קרובים , אותנטיים, משפיעים מאוד על רגשות חיוביים. גם חשוב ליצור גבולות ברורים בין עבודה לבית כדי שיהיה לנו את הזמן לבלות עם משפחה וחברים. הזמנים שאני מבלה עם בני המשפחה וחברים טובים הם אכן הזמנים הכי מאושרים של חיי ואם אפשר לשלב אותם עם טיול בטבע זה מתכון מנצח.

הדבר שהחזיק אותי רגשית ומנטאלית בתקופות קשות בחיים במשברים ובהתמודדויות קשות זה המשפט בפילוסופיה הבודהיסטית שלמדתי בלימודיי ברפואה סינית הוא שהדבר הכי קבוע בטבע הוא השינוי. הכל משתנה, הכל עובר. לקבל את המצב בלי שיפוטיות ולדעת שדברים עוברים או משתנים.

השלב הבא בפרמידה הוא פיתוח יכולת מנטאלית קוגניטיבית. אחת הדרכים היא מדיטציה שמרגיעה את המיינד ומאטה את הפעילות העצבית במוח ומסיטה את הפעילות מהאונה השמאלית שמתעסקת עם חישוב, סדר וארגון לימנית שיותר מתעסקת בחשיבה יצירתית רגש ודמיון.

כלי אפקטיבי המחזק את היכולת המנטאלית ומייצר אנרגיה חיובית זה הדמייה. לפני פגישה או עבודה חשובה אני מדמיינת לפרטי פרטים את מה שהולך לקרות באופן חיובי כמובן. אני מאמינה בכוח שיש למיינד שלנו והכל תלוי בסיפור שאנחנו מספרים לו מה שנקרא- Mind Setting

השלב הבא והאחרון, קצה הפירמידה, הוא פיתוח היכולת הרוחנית ואת זה אני עושה ע"י מציאת משמעות עמוקה בחיי האישיים והמקצועיים. מאז ומתמיד למדתי והתעסקתי בתחומים שיש לי תשוקה אליהם ושגורמים לי לסיפוק. ביכולת הרוחנית אנחנו גם מתחברים לערכים העמוקים שלנו. הסיפוק מגיע מערך העזרה לאחר. ב- 25 שנים שאני עוסקת ברפואה סינית התמזל מזלי לעזור להמון אנשים וזה נותן לי משמעות בחיים. דרך נוספת לפתח את היכולת הזו זה מדיטציות. מדיטציה עוזרת לתודעה שלנו להיות קשובה יותר לתחושות הגוף, למחשבות ולרגשות. בנוסף אני כותבת יומן הוקרת תודה לפני השינה.

בסיס הפרמידה היא היכולת הפיזית אך ללא התפתחות אישית נחיה את חיינו במעין קוו ליניארי כמעט בלי עליות ומורדות, חסר משמעות וחסר חיות. ברדיו מהות החיים בפרקים על שיטת סאטיה אסי זיגדון מראיין את נטלי בן דוד שכתבה את השיטה. אסי אמר משהו נפלא  -"הפנימיות של האדם היא אינסופית כמו היקום". אני מאמינה שעד יומינו האחרון אנחנו עוברים טרנספורמציה. למשל אני אוהבת מאוד ללמוד, זה גורם לי לאושר, חלק ממה שאני לומדת אני מיישמת לעבודה וחלק  להתפתחות האישית שלי וההבנה שלי את עצמי והעולם סביבי.

כל שלב בפרמידה משפיע על השני ובכל שלב אנחנו זקוקים לריטואלים- דברים שאנחנו חוזרים עליהם כדי להטמיע אותם בשגרת היום יום שלנו. למשל אני מכוונת שעון מעורר בבוקר כדי לקום למדיטציה לפני שכל בני הבית קמים. או אני עונדת שעון שמזכיר לי לקחת נשימות עמוקות במהלך היום. יומן הוקרת תודה שלי ליד המיטה, אני שמה את האוכל הבריא והמזין בשדה הראייה שלי ואת אלו שפחות לא נמצאים בשדה הראייה שלי.

הבעייה בחיינו שלרוב במהלך חיינו הדרישות עולות על היכולות שלנו. אנחנו מנסים לייצר כמה שיותר בכמה שפחות זמן. פה טמונה הבעייה. אנו זקוקים לזמן שיקום, אם זה לרדת לים, או לשבת בגינה ולשתות קפה בניחותא, לפגוש חברה טובה לשיחה נעימה ותומכת.

האנרגיה הפיזית, רגשית, המנטאלית והרוחנית היא מוגבלת. הגוף וכל מה שקורה סביבינו הוא מחזורי ולכן חשוב להתייחס למחזוריות הזו ולנהוג על פיה.הכוונה היא לדעת לנוח כשהגוף עייף, לישון מספיק, לנוע במהלך היום, המוח שלנו חושב הכי טוב כאשר אנו עוסקים במטלה אחת. מולטיטאסקינג משפיע לרעה על פרודוקטיביות. לא פעם נשים מתגאות ביכולתן להתנהל בצורה שכזו, אבל זה שוחק מאוד. אני לפעמים חוטאת בזה. מבחינה רוחנית כאשר אני בסינכרון עם מה שחשוב לי בחיים, מה שנכון לי ומה שגורם לי לאושר וסיפוק לבין מה שאני תאחל'ס עושה בחיים האנרגיה שלי תהייה גבוהה יותר ולאורך זמן ארוך יותר.

 להאזנה של הפרק בSpotify :

דילוג לתוכן